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in samenwerking met nv De Scheepvaart. ‘In dit geval hebben we – op basis van het nieuw te realiseren dwarsprofiel van het kanaal en de oevers aan de brug – geopteerd voor een mengvorm. De complexiteit van het ontwerp schuilde vooral in het (gedeeltelijk) vertalen van verticale belastingen in horizontale spatkrachten. Doordat de bogen steunen op het funderings- massief worden die niet enkel door het brugdek opgevangen, maar wordt er ook een gedeelte afgeleid naar de funderingsmassieven ter hoogte van de booggeboortes. Het hangt dan ook af van de onderlinge stijfheden welke krachten op welke delen van de constructie verhaald worden. Wetende dat de funderingen horizontaal zullen zetten, ontstaat er ook een bijkomende kracht- werking in het geheel, waardoor er in de bogen een extra momentwerking optreedt. We moesten bijgevolg iteratief berekenen welke delen van de brug welke krachten zouden opvangen.’ nv De Scheepvaart. ‘Dans ce cas-ci, nous avons opté – en nous basant sur la coupe transversale à réaliser du canal et des rives au niveau du pont– pour une forme hybride. La complexi- té du projet résidait essentiellement dans la transposition (partielle) de charges verticales en poussées horizontales. Etant donné que les arcs s’appuient sur le massif de fondation, ils ne sont pas repris uniquement par le tablier mais une partie est déviée vers les massifs de fondation à hauteur de la naissance des arcs. Les rigidités réciproques déterminent également quelles sont les poussées qui sont reprises par quelles parties de la construction. Sachant que les fondations se consolident horizontalement par tassement, l’en- semble est soumis à des forces supplémentaires, par lesquelles un moment supplémentaire apparaît dans les arcs. Par conséquent, nous devions calcu- ler itérativement quelles parties du pont allaient reprendre quelles poussées.’ 52

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